Jak działa umysł? – Wielkie Pytania

Jak działa umysł?

Ludzki umysł jest niezwykłym narzędziem. Stworzył naukę, sztukę i złożone instytucje społeczne. Co czyni go tak wyjątkowym? W jaki sposób pozwala nam rozwiązywać skomplikowane problemy i tworzyć nowe teorie i wynalazki? Czym różni się od umysłów zwierząt? I czy zwierzęta w ogóle mają umysły?




Dowiedz się więcej...

Bartosz Brożek
Umysł prawniczy

Myślenie prawnicze od wieków stanowi wyzwanie dla teoretyków prawa i filozofów.

Nie sposób się temu dziwić, zważywszy na rolę, jaką prawo odgrywa w organizowaniu życia społecznego i jako gwarant naszych wolności. Na czym jednak polega myślenie w prawie? Czym różni się od rozumowań, które przeprowadzamy w innych dziedzinach refleksji i w życiu codziennym? Jakie są jego granice? Czy prawnikowi „wolno mniej“ niż matematykowi czy biologowi? Kiedy decyzje prawne uznać możemy za uzasadnione?

 

W Umyśle prawniczym Bartosz Brożek próbuje odpowiedzieć na te i inne pytania. Posiłkując się analizami filozoficznymi i najnowszymi ustaleniami nauk kognitywnych, przekonuje, że myślenie w prawie polega na ścisłym współdziałaniu trzech narzędzi poznawczych: intuicji, wyobraźni i języka. Ta nowatorska koncepcja prowadzi do ważnych pytań o granice interpretacji prawa, racjonalność w prawie i cele edukacji prawniczej.

Wprowadzenie do psychologii poznawczej - Mateusz Hohol

Celem kursu jest wprowadzenie słuchaczy w kluczowe zagadnienia psychologii poznawczej, czyli dyscypliny badającej jak ludzki umysł reprezentuje świat, przetwarza informacje i wykorzystuje je do działania. W trakcie kursu słuchacze zapoznają się z funkcjonowaniem mechanizmów percepcji, przetwarzania pojęć, pamięci, uwagi, kontroli poznawczej, podejmowania decyzji oraz świadomości, a także podstawami metodologii psychologii poznawczej, obejmującej zarówno eksperymenty, jak i symulacje komputerowe. Niniejszy kurs on-line powstał w ramach zadania „Umysł: Czym jest i jak działa?” realizowanego przez Fundację Centrum Kopernika, finansowanego w ramach grantu 538/P-DUN/2017 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Kurs dostępny na:

Pobierz i przeczytaj

Nie wiemy – i być może nigdy nie będziemy wiedzieć – kiedy świadomy siebie umysł pojawił się na ewolucyjnej scenie. Możemy się jednak domyślać, że od chwili, gdy się to stało, zafascynował się samym sobą i próbował zrozumieć, czym jest i dlaczego w ogóle istnieje. Rzeźby i malowidła, mity religijne, obrzędy pogrzebowe – to wszystko wyraźne objawy tej fascynacji. W czasach historycznych przyjęła ona także inną postać – systematycznej refleksji. Najpierw podejmowanej przez filozofów, a od niedawna przez wyspecjalizowane nauki szczegółowe – psychologię, etologię, neurofizjologię, wreszcie neuronaukę poznawczą – które, owładnięte tą samą fascynacją, sięgają po coraz bardziej wyrafinowane metody eksperymentalne.

red. Łukasz Kwiatek

 

WIELKIE PYTANIA

Skip to content